Plastex

Lauri Ant-Wuorinen on kokoamassa entiseen tehdashalliin Luovan Alan-tehdasta Lohjalainen Plastex perustettiin 1930-luvulla ja nykyään keskimäärin 30 työntekijää työllistävä yritys tekee noin viiden miljoonan liikevaihdon. Nykyinen toimitusjohtaja Lauri Ant-Wuorinen seuraa isänsä Jyrkin jalanjälkiä, joita Jyrki jätti tehtaalle 25 vuoden ajan. Nykyään yrityksen hallituksen puheenjohtajana Jyrki seuraa tarkasti poikiensa Laurin (toimitusjohtaja) ja Arton (markkinointi) tekemisiä.

Lohjalaisessa Plastexissa katsotaan tulevaisuuteen

  • Kuluttajat ovat muuttuneet ja tuotantotavat. Me pyrimme ohjaamaan omalla toiminnalla pois kertakäyttöyhteiskunnasta, kertoi Arto Jussi-lehden haastattelussa aiemmin tänä vuonna. ##Verkostoitumalla lisää luovuutta Lauri Ant-Wuorinen kertoi, kuinka hän on seurannut muiden maiden kuten Ruotsin, Saksan ja Yhdysvaltojen yritysten tapaa tehdä innovaatioita, toimia verkostoissa ja olla luovia.
  • Näen sen ainoana mahdollisuutena tulevaisuudessa toimia. Yritysten tulee verkostoitua entistä paremmin sekä yhteystyökumppaneiden että asiakkaiden kanssa. Yritys menestyy nykyisessä ja tulevassa markkinatilanteessa luottamalla ja vahvistamalla omia vahvuuksiaan ja etsimällä tukevia toimintoja verkostojen kautta, kaikkea ei kannata edes yrittää tehdä itse.
  • Muutama vuosi sitten meillä ei ollut sosiaalista mediaa. Meillä ei ollut 3d-tulostimia. Toiminta-ja markkinointiympäristö olivat erilaisia. Jos kaikki muuttuu, niin myös meidän pitää muuttua. Perustoiminta ja markkinat toimivat kuten ennenkin, mutta todella paljon niiden ympärillä on muuttunut ja muuttuu jatkuvasti.

Luovan talouden tehdas

Plastexin vanha punatiilinen tehdasrakennus ei ole enää tuotantotilaa, se on varastoa. Tälle rakennukselle Lauri on nähnyt visioissaan tilan käsityöläisten, mainostoimiston, 3D-tulostuksen yms yhteiselle verkostolle, samassa tilassa.

  • Luonnollisestikaan ei kaikkien yritysten tarvitse olla samassa tilassa. Sen välimatkan on lyhentänyt internet. Mutta olemalla samassa tilassa, samantyylisiä yrityksiä ja toimintoja, voidaan aikaansaada toisiaan tukevaa liiketoimintaa ja sitä kautta joissain yhteisissä kuluissa selviä kustannussäästöjä ja mahdollisuuksia tehdä asioita, joita yksin ei ole mahdollista tehdä. Plastexille tulevaisuus voisi tarkoittaa entistä enemmän tuotevalikoimaa. Nykyisen 5-10 vuosittain markkinoille tuotettavan tuoteuutuuden sijasta voidaan tulevaisuudessa tuottaa vaikka 50-100 uutta tuotetta.
  • Uudet tuotantomenetelmät ja joukkoistaminen ideoinnissa ja testauksissa tulevat mahdollistamaan sen, että voidaan tuottaa pienempiä sarjoja järkevillä kustannuksilla ja entistä tarkemmin oikeille kohderyhmille soveltuvia tuotteita. Kuka olisi esimerkiksi paras henkilö kertomaan, minkälaisia tuotteita kalastaja tarvitsee, kuin 30 vuotta kalastusta harrastanut henkilö. Me voimme sitten yhdistää tämän tarpeen suunnittelijaan ja muotoilijaan ja nopeastikin saada siten uuden tuotteen markkinoille – ennen tähän olisi kulunut paljon enemmän aikaa, miettii Lauri.
  • Outlet-päivä pidetään tässä vanhassa tehdashallissa, koska tähän rakennukseen on tarkoitus vähitellen saada tulemaa näitä uuden ajan verkostoitujia, jotka voivat toimia vaikka missä käsityöammatissa tai nykyajan tekniikoiden parissa. Lauantaina täällä on meidän lisäksemme mm. Digishop, Hiusverkko, Feelmax, Kiddex ja KM-koru, listaa Lauri.

Tehdashallin tulevaisuus

Outlet-päivä on vasta aloitus ja Plastexin tarkoituksena on mahdollistaa jatkossakin tiloihin tulevien yrittäjien ja tuotannon esittely ja myynti vastaavanlaisesti.

  • Nyt vasta ollaan päästä alkuun ja ensimmäinen yrittäjä on tulossa tehtaan tiloihin (puuseppä). Mutta jatkossa myyntitilassa on tarkoitus mahdollistaa sekä Plastexin tehtaanmyymälä että tiloissa olevien muiden yrittäjien tuotemyynti.
  • Nyt markkinoilla ja tuotannossa eletään murrosvaihetta. Sosiaalisen median kasvaminen ja sen tuomat mahdollisuudet, tekniikan kehittyminen, markkinoiden kehittyminen tuovat sekä mahdollisuuksia että haasteita yrityksille. Samalla tarvitaan niitä rohkeita kokeilijoita ja aloittajia, jotka eivät pelkää mahdollista epäonnistumista vaan ovat valmiita ottamaan niitä ensimmäisiä askelia kohta uudenlaisia yhteistyökuvioita.
  • Plastex haluaa olla mukana luomassa uusia verkostoja. Meillä on tilat, joista voi helpostikin saada sopivia tiloja yksittäisille toimijoille. Verkostoitumalla muiden tiloissa olevien yritysten kanssa, yrittäjä voi saada tukea niihin toimintoihin, joita ei itse kenties osaa tai ehdi kunnolla tehdä, kuten markkinointi ja mainonta, jotka kuitenkin ovat tulevaisuudessakin tärkeitä toimenpiteitä, kanavat vain muuttuvat, kertoo Lauri.